Wesly Truijen
RenewMyID (Beginbaas)
- Sterk en onafhankelijk bedrijf
- Tijdswinst en duidelijkheid
- Waardevolle gedragsverandering
Oprichter Wesly Truijen past sinds enkele jaren interne kennisdeling toe binnen zijn bedrijf, en dat werpt volop zijn vruchten af.
Lees meerRenewMyID maakt websites en helpt bedrijven meer uit hun website te halen. Daarnaast ontwikkelt RenewMyID web-based producten om medewerkers en klanten op een effectieve manier te binden en boeien.
Sterk en onafhankelijk bedrijf
Wesly Truijen: “Vier jaar geleden nam Arno Sprengers, teamleader bij ASML, mij mee in het traject rondom interne en externe kennisdeling. Al snel concludeerde ik dat ik intern mijn kennis niet eens deelde, laat staan dat ik er klaar voor was om dat extern te gaan doen. Om te beginnen heb ik daarom mijn focus gelegd op het traject rondom interne kennisdeling. Het doel: een sterk en onafhankelijk bedrijf creëren, dat in staat is om te groeien. Een bedrijf waarin ik niet meer de belangrijkste persoon ben, maar een organisatie die gerund wordt door een zelf-organiserend team dat niet van mij afhankelijk is. De uitdaging: meer betrokkenheid creëren op de werkvloer.
Waardevolle oplossingen
Om dat te bewerkstelligen, hebben we producten ontwikkeld waarmee we binnen ons bedrijf kennis kunnen delen met elkaar. Zo zijn we sessies aangegaan om als team te sparren over hoe we elkaar beter kunnen faciliteren. Hier zijn waardevolle oplossingen uit voortgekomen. Zo had de afdeling Techniek bijvoorbeeld behoefte aan een korte handleiding met informatie over het design van een website. Deze handleiding wordt hen nu aangereikt; voor een designer een kleine moeite, en voor de techneut een groot plezier dat veel tijdswinst oplevert!
Tijdswinst en duidelijkheid
Een ander voorbeeld is de verbetering van onze sales activiteiten. Voorheen stelden onze projectmanagers een offerte op om daar vervolgens tientallen vragen over te krijgen van onze ontwikkelaars. Inmiddels stellen we uitgebreidere offertes op, wat iets meer tijd kost, maar uiteindelijk meer tijdswinst oplevert omdat er geen onduidelijkheden meer zijn. Daarbij is het voor de klant ook duidelijker wat hij kan verwachten. Kortom, we nemen nu verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het werk van een ander.
Waardevolle gedragsverandering
Deze verandering hebben we volledig doorgevoerd in ons systeem, waardoor we betere producten opleveren, minder fouten maken en meer tijd overhouden voor onze klanten. Dat is super waardevol. Onze medewerkers reageren positief op de ontwikkeling.” Webdeveloper Jeroen den Rooijen geeft aan: “Interne kennisdeling vergt tijd. Daarom zag ik er in het begin een beetje tegenop om ermee aan de slag te gaan. We hebben allemaal een volle planning, en documentatie schrijven is niet bepaald het meest leuke werk, maar inmiddels kan ik zeggen dat het het absoluut waard is. Het delen van kennis heeft voor veel efficiency gezorgd. Collega’s weten van elkaar waar ze mee bezig zijn en wat zij nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ik kijk nu verder dan alleen mijn eigen techniek-eilandje en weet ook waar mijn design-collega’s tegenaanlopen. Samen werken we immers toe naar hetzelfde doel: het creëren van een professionele website. Met andere woorden: we hebben echt een gedragsverandering doorgemaakt, zijn minder afhankelijk van elkaar en sterker geworden als team!”
Professionaliseringsslag
Wesly: “Het toepassen van interne kennisdeling is een grote omslag die tijd en geld kost, maar we hebben als bedrijf een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Hierdoor kunnen we makkelijker een groeistap maken en onze organisatie naar een hoger niveau tillen. We zitten nog steeds midden in het traject. Zo zijn we momenteel aan het bekijken hoe transparant we kunnen zijn in het delen van cijfers richting onze medewerkers. Wellicht levert het voordelen op als we het team laten zien waar de uitdagingen liggen van ons bedrijf. Eén ding is zeker: ik had een aantal jaar geleden niet durven dromen dat we er nu zó goed voor zouden staan!