Ben Verbeek

Craft-Education (Mede eigenaar)

  • ?

De waarde van een bedrijf zit hem niet in alle materiële zaken?

Lees meer

Waarom borgen en delen

Waarom wil je kennis borgen en vooral ook delen? Kennis is macht! Dat is wat er tegenwoordig vaak geroepen wordt. De waarde van een bedrijf zit hem niet in alle materiële zaken, nee, de waarde wordt bepaald door de kennis die een bedrijf bezit. Veel bedrijven zijn dan ook erg zuinig op deze kennis. Terecht!

Waar bestaat kennis uit?

Maar waar bestaat deze kennis uit? Is het alleen data die op je server of in de cloud staat? Of alleen de geheime
recepten van je bedrijf? Of is het ook alles wat bij mensen in de hoofden aanwezig is? Het is een combinatie van al deze factoren. Veel bedrijven hebben het eerste vaak redelijk op orde. Alle data wordt opgeslagen, dus alles is terug te vinden. Deze data bestaat echter vaak alleen maar uit zaken als calculaties, tekeningen, programma’s en correspondentie. Maar is dat nu alle kennis van je bedrijf? Stel dat je helemaal opnieuw moet beginnen met alleen deze data. Je begint met hetzelfde aantal, maar dan nieuwe medewerkers, is je bedrijf dan binnen de kortste keren weer up and running? Of mis je dan nog kennis?

Opgedane kennis

Je kunt wel de data hebben om een product weer te kunnen maken, maar om dit te kunnen doen heb je ook de kennis nodig die medewerkers in de loop der jaren hebben opgedaan. En deze kennis wordt (vaak) nergens of niet volledig vastgelegd. En daar zit voor bedrijven het grootste risico: Om deze kennis kwijt te raken! Deze kennis moeten we borgen!
Door de experts van je bedrijven zo uit te vragen dat je het hele proces inzichtelijk krijgt:
Waarom worden welke keuzes gemaakt?
En welke keuzes heb je gemaakt?

Volgende stap

De volgende stap hierin is naar de wereld kijken. Want de kennis die een medewerker beschikt, is dat alleen bedrijfsspecifieke kennis? Of is er algemene kennis: Kennis die je in principe op internet kunt vinden, ALS je weet waar je naar zoekt. Daarnaast is deze kennis vaak niet gestructureerd in de context te vinden. Wanneer je de kennis hebt geborgd, gestructureerd en in context opgeslagen, kun je delen van deze kennis weer delen met de rest van de wereld. En daar stappen veel bedrijven een stap terug. We moeten de kennis toch voor onszelf houden!?

Behouden of delen?

Maar, wanneer je de algemene kennis voor jezelf houdt loop je het risico dat scholen hier minder of geen les meer in geven, dat bedrijven deze technieken vergeten, dus niet inzetten en dat je zelf je nieuw personeel ook niet meer (snel) op kunt leiden. Het is voor een bedrijf, en ook voor de Nederlandse maakindustrie, ontzettend van belang dat de kennis intern geborgd wordt. Maar het is net zo belangrijk om de algemene kennis te delen met de wereld. Dit is goed voor de markt, en natuurlijk ook voor het bedrijf die deze kennis uitgeeft.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen of wilt u graag een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via het formulier of stuur ons een e-mail bericht.

info@kennisborgenendelen.nl
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×